زود انزالی
کجی آلت تناسلی
خرداد 25, 1399
بیماری سوزاک

یماری سوزاک چیست و چگونه منتقل میشود؟

سوزاک یکی از بیماریهای منتقله جنسی است. عامل میکروبی این بیماری یک باکتری به نام نایسریا گنوره است. در واقع بیماری سوزاک یکی از شایعترین بیماریها و میکروبهای منتقله جنسی است.

گاهی خانمها بدون هر گونه علامتی این میکروب را در واژن و یا مقعد خود دارند و به محض رابطه جنسی آن را به شریک جنسی خود منتقل میکنند.

رابطه جنسی محافظت نشده با فرد بیمار میتواند باعث بیماری شود. استفاده از کاندوم میتواند از بیماری پیشگیری نماید.

سوزاک چه علائمی دارد؟

بیشترین علامت در بیماری سوزاک سوزش مجرا میباشد. همچنین بیماران از خروج چرک فراوان زرد یا سفید رنگ از مجرای خود شکایت دارند. در خانمها هم عینا همین علائم ایجاد میشود.

سوزش مجرا خصوصا در زمان ادرار کردن علامت غالب بیماری است و به همین دلیل اسم بیماری از قدیم سوزاک است (البته نباید با بیماری سوزش ادرار اشتباه گرفته شود). بیمار معمولا تب ندارد. گاهی به دلیل همین سوزش دچار تکرر ادرار هم میشود.

نسبت به سایر بیماریهای مقاربتی چرک در سوزاک حجم بیشتری دارد و رنگ آن زردتر است و حالت شفاف ندارد.

معمولا علائم بیمار 2 روز تا نهایتا یک هفته از رابطه جنسی محافظت نشده آغاز میشود.

تشخیص بیماری توسط اورولوژیست

اورولوژیست در معاینه ناحیه تناسلی بیمار خروج چرک را به وضوح میتواند مشاهده کند. در نتیجه معاینه بالینی بخش مهمی از تشخیص بیماری است. شرح حال بیمار هم برای تشخیص بسیار کمک کننده است.

گاهی بیماران بنا به دلایل شخصی از دادن شرح حال رابطه جنسی خود امتناع میکنند و با این کار تشخیص و درمان خود را با چالش جدی مواجه میکنند. چرا که برخی از بیماران دچار بیماری جنسی دیگری مانند زود انزالی هستند و معمولا تمایلی به شرح مشکل خود ندارند.

متخصص اورولوژی خوب برای تشخیص قطعی اسمیر از ترشحات بیمار درخواست میکند. در این آزمایش مقداری از ترشحات مجرا پس از رنگ آمیزی در محیط آزمایشگاه زیر میکروسکوپ بررسی میشود و میکروبهای سوزاک به راحتی دیده میشوند.

با آزمایش ادرار هم میتوان به وجود این بیماری شک کرد. در آزمایش ادرار چرک مشاهده میشود ولی کشت ادرار از نظر میکروبهای معمول ادراری منفی خواهد شد.

در بررسی تشخیصی بیماران معمولا نیازی به بررسیهای تصویربرداری همچون سونوگرافی نمیشود.

روش درمان بیماری سوزاک

روش درمان و راه پیشگیری بیماری سوزاک

درمان بیماری سوزاک با آنتی بیوتیک به راحتی قابل انجام است و اساس درمان میباشد.

دکتر مجتبی عاملی اورولوژیست تهران بهترین راه پیشگیری از بیماری سوزاک را پرهیز از روابط پرخطر جنسی معرفی کرده است.

باید در سطح جامعه و به صورت عمومی آموزش داده شود که هر نوع رابطه جنسی با فردی که شناخت کافی نداریم و رابطه جنسی موقت میباشد، حتما با استفاده از کاندوم باشد. چرا که علاوه بر بیماری سوزاک، امکان آلوده شدن افراد به بیماری زگیل تناسلی نیز وجود دارد.

* نکته بسیار مهم نهایی در درمان این بیماران این است که حتما باید همسر و پارتنر بیمار به طور همزمان درمان شوند. اگر بیمار به تنهایی درمان شود میتواند مجددا از همسر و یا پارتنر دیگر خود بیماری را بگیرد.

اگر این بیماری به موقع درمان نشود چه عوارضی دارد؟

متاسفانه این بیماری اگر تشخیص داده نشود و یا به موقع درمان نشود عوارض جبران ناپذیری برای بیمار ایجاد خواهد کرد. در آقایان میتواند عفونت به پروستات تهاجم نماید و تا سالهای سال در پروستات لانه گزینی کرده و به درمانهای آنتی بیوتیکی مقاوم شود.

همچنین میتواند باعث تنگی مجرای ادرار در بیماران شود که نیازمند به جراحی لیزری خواهد بود. گاهی عفونت به بیضه میرسد و درگیری شدیدی ایجاد  خواهد کرد. در خانمها هم PID که بیماری التهابی و عفونی لگن است رخ میدهد و منجر به بستری و درمان طولانی بیمار خواهد شد.

1. Friend گفت:

سلام دکتر عزیز
    کشیدن هفته ای دوبار قلیان یا روزی دو سه نخ سیگار
    برای hpv چگونه هست؟
    حد مجاز مصرف این دخانیات چطور باید باشه؟
    و اینکه تا چه زمانی ضربت ایمیونس را باید مصرف کرد؟
    مچکرم از راهنمایی هاتون

• مجتبی عاملی گفت:

سلام وقت به خیر
      اصولا مصرف دخانیات باعث تضعیف سیستم ایمنی و بدنبال آن رشد بیشتر زگیل خواهد شد.در نتیجه در بیماران‌زگیل تناسلی توصیه میشود دخانیات مصرف نشود.هر چه کمتر مصرف شود بهتر است.اما حد مشخصی تعیین نشده است